Tuesday, January 18, 2011

Nisbah Hutang aka Debt Ratio

Bercakap pasal HUTANG, saya pernah diajukan beberapa soalan yang hanya individu yg bertanya itu boleh menjawabnya kembali. Antaranya ialah:
  1. Farra, patut tak saya mula buat hutang kereta?
  2. Farra, saya dah ada 1 rumah dan sekarang saya mahu beli 1 rumah lg untuk dibuat pelaburan?
  3. Farra, patut tak saya buat pinjaman peribadi untuk buat itu dan ini?
Sebenarnya saya sendiri tak boleh nak jawab. Hanya anda sahaja boleh jawab. Jawabnya hanya mudah, Nisbah Hutang anda mungkin boleh membantu! Pernah semak tak Nisbah hutang anda? Apapon cuba la elak dr berhutang kecuali yg perlu sahaja contohnya rumah.

Cara pengiraan Debt Ratio / Nisbah Hutang:

Jumlah Hutang bulanan / Gaji bawa pulang ke rumah X 100%
Nota:
  • Hutang = hutang kereta, rumah, kad kredit, pelajaran, hutang peribadi etc
  • Gaji bawa pulang ke rumah= Take home salary = Gaji kasar - ( KWSP & Perkeso)
Nisbah hutang yang selamat adalah antara 35%-40%. Sekiranya Nisbah Hutang telah melebihi 50%, ianya boleh dikira di tahap yang kurang selamat dan perlu disemak dahulu.
Sebagai contoh, jika nisbah hutang anda telah melebihi 50%, takkan anda mahu tambah hutang lg? Kalau tambah jugak alamatnya anda makan maggi saja setiap hari. Fikir-fikirkan.

Pernahkan anda menyemak Nisbah Hutang anda? Atau menilai tahap kesihatan 'Kewangan' anda?

2 comments:

  1. kak,

    kalo bayaran insurans or pinjaman ASB tu dikira hutang jugak ke?

    ReplyDelete
  2. Hairie, pinjaman asb saje hutang ok ..:)

    ReplyDelete