Tuesday, February 8, 2011

Dana kecemasan atau Bayar Hutang?


Lepas baca entry Dana Kecemasan minggu lepas, ada yg dah mula menabung. Tapi persoalannya, hutang pon ada. Jadi, yg mana patut didahulukan?

Banyak faktor yg mempengaruhi. Antaranya faktor kepentingan/kesesakan peminam wang, simpanan sedia ada penghutang, kestabilan kerja dll. Sebaiknya jika hutang yang kecil seperti kepada kawan etc, dan kebetulan anda ada wang lebih disebabkan mengurangkan perbelanjaan lain ie makan luar, jadi bayarlah hutang kepada kawan dulu.

Dave Ramsey mencadangkan supaya setiap individu sebaiknya membuat 1) Dana kecemasan dahulu dan 2) Diikuti membayar hutang. Yelah..hutang rumah dan kereta, takkan habis dalam masa yg singkat kan?

Bagi saya, kedua-duanya sama penting. Jadi, terpulang kepada anda strategi apa yg akan anda gunakan. Yang pastinya, kita memerlukan displin, komitment and azam untuk memastikan kedua-dua komitmen kewangan tersebut terlaksana. Pada waktu yg sama, jgn pula sewenang-wenang menambah hutang sedia ada.

Kurangkan perbelanjaan yang tak patut dan hidup berjimat cermat juga boleh membantu kita membayar hutang dan membuat dana kecemasan

Saya suka menolak ( secara baik) setiap salesman/bankman yang approach utk buat hutang peribadi mahupun kad kredit. Maaf yer! :D Wrong no plss

2 comments:

  1. yup2,betul tu.. lain la beli rumah n kete cash..

    ReplyDelete
  2. menyimpan kena teruskan walaupun sedikit sebab RM100 tetap kena mula dengan RM1 dulu. Hutang tetap kena bayar untuk ketenteraman hidup. DUa2 penting..

    ReplyDelete